WYBIERZ KATEGORIĘ


ZAMKNIJ
WYBIERZ KATEGORIĘ


ZAMKNIJ
WYBIERZ KATEGORIĘ


ZAMKNIJ

BLOG



#Wideo Marketing ABC - część 2
DATA DODANIA: 2018-03-23


#WideoMarketingABC

OD CZEGO ZACZĄĆ I JAK SIĘ DO TEGO PRZYGOTOWAĆ?

Na wstępie musimy się podwójnie wytłumaczyć, bo zapowiadaliśmy, że kolejny artykuł będzie dotyczył faktów i mitów w naszej branży, ale odzew i pytania klientów sprawił, że przekonaliśmy się, jak wiele osób nie wie, jak w ogóle zabrać się do tematu wideo marketingu. Tym bardziej cieszymy się, że możemy Wam w tym pomóc. :) A o faktach i mitach porozmawiamy kolejnym razem. Ta część poradnika będzie tylko w formie tekstowej. Dużo większa niż w poprzednich latach ilość zleceń sprawiła, że po prostu brakło nam czasu na zrobieni vloga.

Chcesz zacząć, ale to twój pierwszy raz? Twoje poprzednie projekty wideo nie przyniosły takich korzyści, jakie zakładałeś? A może poprzednie projekty nie spełniły jakiegoś twojego oczekiwania? Coś poszło nie tak, ale nie wiesz co?

Jeśli na którekolwiek z tych pytań odpowiedziałeś "TAK", ten artykuł jest dla ciebie.

Zakładamy, że już wiesz, jak ważny jest wideo marketing i że nie trzeba przekonywać cię do tego, że warto brać go pod uwagę. Jeżeli masz jeszcze cień wątpliwości, polecamy nasz poprzedni artykuł z tego cyklu, w którym szczegółowo omawiamy efektywność, skuteczność, wagę i udział wideo na ryku marketingowym i reklamowym.

Zanim zaczniemy omawiać wszystko to, co jest do zrobienia na starcie, pamiętaj, że nie jesteś sam. To wszystko tylko wydaje się łatwe, ale często warto poprosić o wsparcie specjalistów - na przykład nas :) . Nie pomożemy ci określić twoich potrzeb - to musisz zrobić w ramach twojej firmy, ale z każdym kolejnym punktem możemy pomóc ci się uporać, dzieląc się z tobą naszym doświadczeniem.

 

1. POTRZEBY

Aby dobrze określić potrzeby firmy, potrzebne jest połączenie sił. Warto, by w tym procesie wzięły udział osoby z różnych działów tak, by każdy z nich miał swoją reprezentację. Jest to o tyle ważne, że firma jest jak jeden wielki organizm i nawet to, co pozornie nie jest powiązane bezpośrednio ze sprzedażą, ma na nią wpływ.

Czy jesteśmy efektywni? Jakich klientów mamy najmniej? Kto jest naszym klientem, a kto nie? Gdzie sprzedajemy mało, a gdzie dużo? Czy nasi klienci do nas wracają? Czy mamy z nimi jakiś kontakt? Czy jeśli zwiększymy sprzedaż, jesteśmy gotowi temu sprostać?

Po każdym z tych pytań, trzeba zadać sobie pytanie: DLACZEGO? I to właśnie wtedy okaże się, jakie są nasze potrzeby marketingowe. Ten etap pomoże wam też przy kolejnym punkcie, który ma ogromny wpływ na dalsze działania.

 

2. BUDŻET

Kiedy już realnie przyjrzycie się potrzebom firmy, będziecie mogli określić, jaki budżet możecie przeznaczyć na całe przedsięwzięcie, dotyczące projektu wideo.

Pamiętaj - potrzebujesz budżetu nie tylko na produkcję, ale też na promocję. Nie warto robić filmu do szuflady. Sposobów na promocję jest co najmniej kilka i omówimy je w odpowiednim punkcie.

Pamiętaj, mierz siły na zamiary.

Prawidłowo określony budżet pomoże ustalić, które techniki są dla ciebie dostępne i pomogą nam zastanowić się, jakie najlepsze rozwiązania możemy ci zaproponować w ramach twoich możliwości.

 

3. CEL

Nie da się rozwiązać wszystkich problemów za jednym zamachem i z tym trzeba się, niestety, pogodzić. Ale niezwykle często można upiec dwie pieczenie na jednym ogniu - jeżeli w twoich potrzebach znajdziesz takie, które można połączyć w jednej kampanii wideo, zrób to. Wtedy będziesz gotowy do określenia celu kampanii wideo, która jest ci potrzebna.

To działa na przykład tak:

Potrzeba: mamy mało nowych klientów pośród kobiet i młodych ludzi ----> Cel: kampania wideo, która zwiększy sprzedaż naszych produktów wśród młodych kobiet

Potrzeba: nasz produkt słabo się sprzedaje, choć jest dobrej jakości ---> Cel: kampania reklamowa i promocyjna, która wzmocni markę naszego produktu i dotrze do odpowiedniej grupy docelowej.

I tu płynnie przechodzimy do kolejnego punktu.

 

4. DO KOGO?

Dla kogo jest twój produkt? Do kogo kierujesz kampanię wideo? Jeżeli masz problem, by odpowiedzieć na te pytania, poproś o pomoc specjalistów. Możesz zrobić badania rynku, które wcale nie musza kosztować cię dużo, bo czasem wystarczą samodzielne badania na mniejszą skalę.

Jeżeli wiesz, że twój produkt jest uniwersalny, wybierz grupę, której deficyt odczuwasz lub tę z największym potencjałem.

Częściej niż myślisz zdarza się, że ktoś w rubryczce dotyczącej grupy docelowej, wpisuje wyraz "wszyscy". Tak. To się naprawdę zdarza. Jeżeli kiedyś to zrobiłeś - nie czyń tego więcej :) . Nie da się kierować kampanii wideo do wszystkich. Ale istnieje niezwykły paradoks: jeśli dobrze wyprodukujesz film dla określonej grupy docelowej, masz większą szansę na to, że viralowo rozprzestrzeni się także na inne grupy odbiorców.

 

5. KIEDY?

Na kiedy potrzebujesz mieć gotowy materiał wideo do swojej kampanii? To pytanie jest o tyle ważne, że większość firm rzadko planuje samodzielne wideo - zazwyczaj jest ono elementem większej kampanii. Nie od dziś wiadomo, że reklama działa najlepiej wtedy, gdy w tym samym czasie pojawia się w przestrzeni w postaci różnych form. Jest też zazwyczaj sprzężona z działaniami promocyjnymi, premierą jakiegoś produktu i wieloma innymi czynnikami.

Ta informacja jest kluczowa, bo wiąże się z budżetem i formą. Mając więcej czasu, możesz wynegocjować lepszą cenę produkcji - "na wczoraj" zawsze kosztuje coś ekstra. Nie mówiąc już o tym, że szukając w ostatniej chwili, trudniej ci będzie wybrać najlepszą ofertę (chyba, że zadzwonisz odrazu do nas ;) ).

Niektóre formy filmowe są bardzo czasochłonne (na przykład skomplikowana animacja) i jeśli masz mało czasu, nie warto na siłę w nie brnąć. W takiej sytuacji lepiej zrobić coś prościej, ale dobrze. Jeśli określisz prawidłowo termin, pomożemy ci dobrać taką formę, która będzie najbardziej atrakcyjna, odpowiednia i realna do wykonania.

 

6. JAK?

Najpierw warto wybrać formę - o technikach filmowych i rodzajach materiałów wideo będziemy mówić bardziej szczegółowo w oddzielnym artykule.

Teraz, mając już wszystkie poprzednie dane, jesteś gotowy, by zastanowić się nad tym, jak powinna wyglądać twoja kampania wideo marketingowa. Wiesz, jakie masz możliwości, do kogo chcesz dotrzeć i jaki efekt osiągnąć. To dobry czas, by rozpocząć pracę wspólnie z ekipą kreatywną i produkcyjną. Na tym etapie trzeba przede wszystkim dobrego pomysłu, który zmieści się w odpowiedniej dla ciebie formie i poruszy twoich odbiorców. Jeżeli chcesz wziąć udział w tworzeniu scenariusza, pamiętaj, że najważniejsze jest to, by wywołać u widza odpowiednie emocje. Do tego służy wiele narzędzi, którymi posługujemy się na codzień. To nie tylko treść obrazu, ale także kolorystyka, muzyka, dźwięki, sposób przekazywania tekstu i wiele innych.

Przy tej okazji chcemy przede wszystkim cię namówić, byś nie bał się zaufać specjalistom. Nam też zależy, by twój film odniósł sukces - to nasza nagroda, rekomendacja, szansa na kolejne zlecenia. Zawsze staramy się, by realizacja była jak najlepsza i nie mamy żadnego powodu, by sabotować twój projekt. Mamy za to doświadczenie i wiedzę. Kończyliśmy odpowiednie szkoły, uczyliśmy się w praktyce, śledzimy nowinki, rozwijamy się - krótko mówiąc, mamy kompetencje, by ci pomóc. Piszemy o tym dlatego, że często się zdarza, że klientowi wydaje się, że wie lepiej. Są pytania, na które ty najlepiej będziesz umiał odpowiedzieć, bo znasz swoją firmę i klientów. Ale czy to znaczy, że wiesz, jak zrobić dobry film dla nich?

By zrobić skuteczną kampanię wideo, musisz być gotowy na dialog i współpracę ze specjalistami. Tylko wspólnie możemy zrobić coś, co nam wszystkim przyniesie satysfakcję i nie warto upierać się przy swojej wersji za wszelką cenę.

 

7. PROMOCJA

Rodzajów promocji kampanii wideo jest bardzo wiele. Nie będziemy o postach sponsorowanych na kanałach społecznościowych, bo na pewno o nich wiesz.

Opowiemy tu o kilku innych opcjach, przede wszystkim o takich, które mają znaczenie na etapie pomysłu i produkcji, a które znacznie wspierają tradycyjne formy promocji.

A jak ambasador - bardzo ciekawą opcją jest zatrudnienie do filmu kogoś, kto ma rzeszą swoich odbiorców w mediach społecznościowych. Może to być ktoś znany głównie z sieci, jak youtuber, influencerka, czy bloger. Może to być też ktoś popularny szerzej, aktor, modelka, artystka, wokalista itp. Ważne, by ta osoba miała szeroki zasięg w Internecie. Oczywiście, taka współpraca kosztuje, czasem nawet sporo, ale warto zastanowić się nad tą opcją, bo bywa o wiele bardziej skuteczna od zwykłych ostów sponsorowanych.

I jak interaktywnie - właśnie tak też warto działać. Możesz zrobić kampanię, która będzie motywować odbiorców do konkretnych działań, powiązanych z udostępnianiem postów, oznaczaniem się itp. Takie działania bardzo wspierają viralowość kampanii. Pamiętaj jednak, że ludzie nigdy nie zrobią tego za darmo - muszą mieć odpowiedni powód. Może to być nagroda w konkursie, która będzie warta wysiłku - Internauci są z natury leniwi, więc musi być naprawdę atrakcyjna :). Ale może to być też jakaś wspólna sprawa, idea, działanie charytatywne - to sprawdza się czasem dużo lepiej, niż zwykły konkurs.

P jak przekaz - jasny przekaz, nie powiązany bezpośrednio ze sprzedażą, taki z którym ludzie mogą się zidentyfikować, bardzo wspiera promocję. Skuteczne bywa rozbawienie widza - ludzie uwielbiają udostępniać zabawne rzeczy. Inna opcja to wzruszenie, tak jak miało to miejsce w przypadku słynnej reklamy świątecznej Allegro.

 

Mamy nadzieję, że nasz artykuł pomógł ci poukładać sobie w głowie pierwszy etap planowania kampanii wideo. Wiemy, że był trochę długi, ale wierzymy, że dałeś radę dobrnąć do końca. :)

Zapraszamy do śledzenia kolejnych tekstów na naszym blogu.

A nawiązując do ambasadora proponujemy obejrzeć ten film:




Tagi:



Wróć
Dom produkcyjny NOX MEDIA powstał na bazie zamiłowania do grafiki, połączonego z fascynacją produkcją filmową. Kilka lat temu podjęliśmy decyzję, iż naszą domeną staną się profesjonalne filmy reklamowe, a także spoty i animacje o różnych charakterze. Dzięki sprawnej współpracy wewnątrz naszego zespołu oraz wysokim kwalifikacjom wszystkich jego członków, nasze produkty spełniają oczekiwania bardzo wymagających Klientów.

Działamy między innymi na terenie: Katowic, Warszawy, Krakowa, Łodzi, Wrocławia, Poznania, Gdańska, Szczecina, Bydgoszczy, Lublina...


tel. 885 807 321        e-mailinfo@noxmedia.pl
Noxmedia, woj. śląskie, 43-140 Lędziny, Pokoju 130





Realizacja: Dpl Agency - Tworzenie Stron Internetowych